Az erőszakmentességről

Az erőszak számára nincs megvetendőbb dolog az erőszakmentességnél. A szemben álló felek mindig erőszakot használnak és az ellenfél elleni védekezéssel igazolják azt. Amikor az erőszakmentesség feltűnik a szinen az össze erőszakos frakció egyesül ellene. A kibékíthetetlennek tűnő ellenfelek felismerik, hogy ez a teljesen idegen elem felbomlaszthatja mindannyiukat. Ha egy adott szintérben megjelenik az erőszakmentesség, az erőszakos társadalom minden részegysége azonnal egyesülni kezd, és mint a szétfolyt higanycseppek kölcsönös egyetértésben egyesülnek.

Mozdulatlanul kell várnod, amíg a bika minden mérgét összeszedi, amíg figyel téged, miközben úgy tesz, mintha nem látna. Az első próbálkozása arra irányul, hogy kihangsúlyozza, mennyire hatalmas, és hogy te meglásd, mennyire gyerekesek az elveid. Mikor szembesülsz a megvetésével azt gondolhatod, hogy nem vett észre téged, holott minden mozdulatodat követi. Ezután erkölcs vagy ideológia mögé rejtve fogja megmutatni haragját. Oh, matador, képes vagy ellenállni ennek? Ott álsz fénylő arany jelmezedben. Meg tudod tartani a tisztaságodat és fényességedet? A bika megpróbál felmérgesíteni. Ha sikerül neki, ő győzőtt. Tudja nagyon jól, hogy félsz tőle, és ha erre a félelemre erőszakkal válaszolsz, akkor ő lesz a matador.

Ha látod, hogy a félelem miként születik meg bennsődben, ha látod saját kétségbeesédedet és az erőszakot magadban, és mégis erőszakmentes utat választasz tapsot érdemelsz. A nagyszerűség így mutatkozik meg az emberben.

Occupy

Az erőszekmentességnek, hogy kifejezhesse magát kapcsolatba kell lépnie az erőszakkal. Az erőszakmentesség nem áll félre, hogy elkerülje az erőszakot. Az erőszakmentesség csak az erőszakkal való kapcsolatban tud létezni. Ebben különbözik a pacifizmustól, ami eltávoítja magát az erőszaktól és egy vákuumot hoz létre. Az erőszakmentesség létjogosultságát éppen az erőszak elleni harc adja. Amikor megértjük, hogy nem lehetséges az erőszakra erőszakkal válaszolni, akkor felismerjük, hogy miben áll az erőszakkal való játéknak, táncolásnak, előrehaladásnak és visszavonulásnak, az erőszak megszelidítésének, majd legyőzésének, sőt humanizálásának jelentősége.

A bika közelébe kell kerülnöd, ráznod kell a vörös lepedőt, hogy a bika észrevegyen. Ebben a helyzetben fontos, hogy a tömeg veled azonosuljon és ne a bikával.

Egy pillanatban a bika rád fog rontani és a fújtatása a füledben fog sűvíteni. Aztán elrántod a lepedőt és hagyod, hogy az üres levegőbe rontson a puszta haragját sodorva magával. Az előrehaladás és visszalépés az erőszakmentesség művészete. Nem kizárólag előre és nem pusztán hátra. Amint az első táncnak vége van, kezdődik a következő. A tömeg növekvő lelkesedéssel az erőszakmentesség ritmusára fog vibrálni.

Példánk utolsó felvonása, a bika halála – elnézést a spanyoloktól – felesleges. Talán ez egy olyan rítus, aminek során a bika tulajdonságai a matadorra szállnak át. Ha így lenne, a matadorra és a vele azonosuló tömegre nem csak az erő szállna át, hanem az erőszak is.

Dario Ergas: Az értelem tekintete (részlet)
Kategória: Uncategorized
Címke: ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s